V nejdelším železničním tunelu v ČR nacvičovaly složky IZS obří zásah u nehody vlaku
Plzeň, publikováno 07.11.2018, autor: Richard Beneš
Krátce před zprovozněním nejdelšího železničního tunelu v České republice, který měří 4150 metrů se v Ejpovicích setkaly při prověřovacím cvičení složky integrovaného záchranného systému. Vyvrcholila tím dlouhodobá odborná příprava jednotek určených pro zásah v tomto technickém díle. Na obou portálech tunelu bylo 27 jednotek požární ochrany, celkem 132 zasahujících hasičů. Věrohodnost cvičení dodalo 130 figurantů. Námětem cvičení pak byla dopravní nehoda vlaku v severním tunelovém tubusu.
„Jednalo se o „studenou nehodu“, tedy bez požáru. Ve vlaku cestovalo 130 figurantů v roli cestujících. Zranění různého rozsahu pak při nehodě utrpělo 40 z nich, pět cestujících zemřelo. Nehoda se stala mezi 3. a 4. bezpečnostní propojkou, což je více než 1,5 km hluboko v útrobách tunelu,“ popsal základní námět cvičení mluvčí hasičů Petr Poncar.
Hlavními úkoly hasičů bylo nejprve zkratovat trakční vedení na obou tubusech a pak co nejrychleji provést průzkum na místě nehody, spolupracovat se záchranáři a transportovat zraněné ven z tunelu, kde si je převzali záchranáři. Na místě působili i interventi posttraumatické péče hasičů, kteří uklidňovali zraněné cestující.
Vzhledem k rozsahu cvičení a složitosti zásahu byl zřízen štáb velitele zásahu, přes něhož byla koordinována činnost a nasazování jednotek, spolupráce složek IZS, ale také doprava skrze nehodou nezasažený tubus tak, aby nedošlo ke střetu zasahující techniky.
„Cvičení ukázalo, že spolupráce složek IZS je v Plzeňském kraji na velmi vysoké úrovni a že součinnost v rámci výcviků a společných cvičení přispívá ke zkvalitnění a zefektivnění péče o bezpečí obyvatel Plzeňského kraje,“ konstatoval mluvčí Poncar.
Policisté v rámci cvičení zajišťovali místo nehody a řídili dopravu, aby byl možný plynulý průjezd vozidel IZS. „Zjišťovali také totožnosti osob a poskytovali v součinnosti s ostatními složky IZS intervenční péči. Policisté také evidovali a zajišťovali majetek raněných, kteří byli převezeni na ošetření. Policisté z integrovaného operačního střediska si ověřili součinnost systémů s ostatními složkami,“ uvedla k úloze policie mluvčí Martina Korandová.
Zdravotničtí záchranáři na místo vyslali několik výjezdových skupin , speciální vozidla pro řešení událostí s hromadným postižením osob a nedaleko ústí tubusu postavili stan, který sloužil jako stanoviště odsunu čtyř desítek raněných. „Stěžejní byla během cvičení naše spolupráce s hasiči, kteří vyprošťovali postižené z útrob tunelu a následně je předávali do péče zdravotníků. Z pohledu zdravotnické záchranné služby je integrovaný záchranný systém v Plzeňském kraji na tak vysoké úrovni, že dokáže zvládnout případnou reálnou nehodu podobného rozsahu,“ dodal za záchrannou službu Vítězslav Sladký, manažer pro vnější vztahy.
Jižní tunelový tubus ejpovického tunelu bude otevřen a zprůjezdněn v polovině listopadu.