Jsme televize vašeho kraje

Motoristé pozor, mezi Klatovskou třídou a CAN vznikla nová parkovací zóna

Plzeň, publikováno 01.02.2018, autor: Richard Beneš

Nové parkovací automaty jsou už také v Kollárově ulici | Autor: Richard Beneš

Nová zóna placeného parkování vznikla mezi Klatovskou třídou a Centrálním autobusovým nádražím. V ní byly v lednu nově instalovány dopravní značky „Zóna s dopravním omezením" a parkovací automaty, protože zde od 1. února vznikla Zóna placeného stání, označená „F“.

Dopravní značka Zóna s dopravním omezením upozorňuje řidiče na oblast, kde je parkování možné pouze na placených nebo vyhrazených parkovištích. Parkování na jiných místech, než na parkovacích stáních je zakázáno. „Platnost svislé dopravní značky „Zóna s dopravním omezením" nekončí na hranici křižovatky, jak se někteří řidiči domnívají, ale je ukončena dopravní značkou „Konec zóny s dopravním omezením.“ Značky jsou umístěny na vjezdech do Zóny placeného stání označené „F", tedy na křižovatkách ulic Husova x Kovářská, Husova x U tržiště, Kollárova x Karlova, Tovární x Přemyslova a při vjezdu do Palackého ulice,“ řekla mluvčí městské policie Jana Pužmanová.

Na okraji této zóny, v Kotkově ulici vybudovalo město Plzeň nákladem 4,7 miliónu korun v roce 2017 bezplatné záchytné parkoviště, na němž je 250 parkovacích stání, která umožňují odstavení vozidel jak rezidentům, tak občanů dojíždějícím do Plzně za prací. Od 1. února musí motoristé využívající pro parkování místa v Husově, Kollárově a přilehlých ulicích počítat s tím, že je zde zpoplatněno parkování. Hodina stání vyjde na 10 korun.

Vedení Městského obvodu Plzeň 3 rozšíření této placené parkovací zóny příliš nepodporovalo, na druhou stranu ale vítá, že k rozšíření parkovacích zón došlo až v okamžiku, kdy byla dokončena výstavba velkého záchytného parkoviště v Kotkově ulici. „Pouze zpočátku mohou být k řidičům hříšníkům strážníci v rámci zákona benevolentní. Současná legislativa nedovoluje udělovat za přestupky v dopravě napomenutí v příkazním řízení na místě, to znamená, že i u marginálních případů musí být vždy uložena pokuta. Pokuty za porušení ustanoveni dopravního značení budou strážníky ukládány ve spodní možné hranici. V dalších týdnech již bude Městská policie samozřejmě postupovat standardně jako v jiných případech dopravních přestupků,“ zdůraznila mluvčí Pužmanová.

„Hlavním smyslem zpoplatnění parkovacích stání je zajistit volná místa, zejména pro rezidenty a pro ty, co pro návštěvu Plzně opravdu potřebují auto. Zpoplatnění přispívá k rychlejší obměně aut na jednom parkovacím místě, motoristé zde nenechávají svůj vůz stát celé dny či týdny. Rezidenti si mohou zakoupit parkovací kartu, mají tedy šanci parkovat v blízkosti svého domu, a to za 700 korun na rok, firemní vozidla za 7000 korun na rok,“ uvedl náměstek primátora pro oblast dopravy a životního prostředí Petr Náhlík (KDU-ČSL).

Náměstek primátora Náhlík upozornil, že hlavním problémem je ale dojížďka aut z celé aglomerace. „Zlepšení může přinést pouze lepší nabídka příměstské veřejné dopravy a vybudování přestupních uzlů mezi spoji veřejné dopravy a MHD. V roce 2018 město Plzeň vybuduje celkovým nákladem 150 miliónů korun dva přestupní uzly u Hlavního nádraží a na náměstí M. Horákové,“ dodal Náhlík.

Velký vliv na dopravní situaci v Plzni má ovšem také změna životního stylu občanů města Plzně, zejména pak nárůst stupně automobilizace o 16 procent. V Plzni vzrostl od roku 2007 do roku 2016 stupeň automobilizace ze 431 na 500 vozidel na tisíc obyvatel. Na každé dva občany města Plzně připadá jedno vozidlo. Dalším významným vlivem na dopravní situaci v Plzni je výrazný nárůst počtu občanů, kteří se přistěhovali v posledních deseti letech do plzeňské aglomerace. V plzeňské aglomeraci, která představuje třetinu území kraje v současné době žijí dvě třetiny obyvatel Plzeňského kraje. Velká část z nich dojíždí za prací do Plzně. Dopravní situaci v Plzni tedy může změnit výrazně lepší nabídka krajské veřejné dopravy.

Fotogalerie

Nové parkovací automaty jsou už také v Kollárově ulici | Autor: Richard Beneš