Jsme televize vašeho kraje

Hromadu důvodů, proč využít MHD, ukáže společná kampaň dopravních podniků

Plzeň, publikováno 01.09.2017, autor: Richard Beneš

PMDP se zapojily do společné kampaně dopravních podniků, která si klade za cíl přilákat do MHD více pasažérů | Autor: Richard Beneš

Dopravní podniky napříč republikou odstartovaly 1. září historicky první společnou kampaň, která si klade za cíl představit „hromadu důvodů“ proč využívat městskou veřejnou dopravu. Hlavním cílem společné kampaně je dosáhnout změny ve vnímání MHD veřejností. Kampaň dokazuje, že zúčastněné dopravní podniky se navzájem nevnímají jako konkurence. Jejím prostřednictvím chtějí dopravci dosáhnout navýšení tržeb z jízdného v naší společnosti.

„Chceme lidem ukázat, že veřejná doprava nabízí kvalitní službu a je vhodnou alternativou k jiným druhům dopravy,“ vysvětluje Michal Kraus, předseda představenstva PMDP marketingové aktivity tohoto druhu jsou v zahraničí naprosto obvyklé, ale odehrávají se vždy jen na úrovni jednoho konkrétního podniku. Unikátnost Kampaně Máte Hromadu Důvodů spočívá v tom, že se dokázaly spojit na dvě desítky dopravních podniků,“ vysvětluje Michal Kraus, předseda představenstva Plzeňských městských dopravních podniků (PMDP).

Před realizací kampaně si dopravní podniky nechaly vypracovat průzkum. Z něj například vyplývá, že veřejnost změnu kvality MHD nevnímá. Je také zřejmé, že za hlavní bariéru je považována vysoká cena jízdného. Nicméně 67 procent respondentů, kteří veřejnou dopravu neužívají, cenu jízdného neznají. Hlavní vlna kampaně se odehraje v období od září do listopadu v rámci online kanálů a regionálně ji podpoří jednotlivé dopravní podniky v podobě polepů vozidel, citylightů a dalších formátů. Kampaň se už nyní prezentována i na samostatném webovém profilu www.MateHromaduDuvodu.cz.

Za posledních 15 let došlo prokazatelně k významnému kvalitativnímu posunu ve veřejné dopravě. Kleslo průměrné stáří vozového parku, významně se zvýšila kvalita dispečerského řízení a tedy i přesnost dodržování jízdních řádů, standardem se stávají inteligentní zastávky, odbavení bankovní kartou nebo klimatizace ve vozech. Nízkopodlažnost vozidel je již téměř samozřejmostí. Přesto, byť v jednotlivých dopravních podnicích je situace odlišná, ve většině měst se dosud nepodařilo zvýšit počty cestujících ve veřejné dopravě.

„Velkou pozornost v předchozím období věnovaly jednotlivé dopravní podniky především obnově vozového parku, rozvoji odbavovacích systémů nebo související infrastruktury. Nyní je na čase kroky, jejichž cílem bylo zkvalitnění MHD, dostatečně prezentovat veřejnosti a vyzdvihnout právě pozitiva, která městská veřejná doprava přináší,“ doplňuje Miloš Havránek, generální ředitel Dopravního podniku města Brna

Zajímavé poznatky z oblasti veřejné dopravy má například Trevor Garrod, předseda Evropské federace cestujících. Podle něj existují různé skupiny cestujících nebo potenciálních zákazníků. Někteří lidé dojíždějí za prací nebo studiem denně. Další cestují za zábavou, když vyrazí například na sportovní nebo kulturní akce nebo nákupy. „Pak jsou tu návštěvníci měst, kteří přijíždějí do města kvůli obchodním záležitostem nebo jako turisté. Různé skupiny mají různé potřeby a různá očekávání, ale napříč uvedenými skupinami jsou zájmy společné. Těmito zájmy a očekáváními je třeba se zabývat, pokud máme počty cestujících zvýšit. Někdy však může být zapotřebí uplatnit metodu „cukru a biče“. To znamená, že pobídky k využívání veřejné dopravy mohou být spojeny s opatřeními k omezení provozu osobních automobilů. To však není v kompetenci dopravních podniků. Zde je prostor právě pro marketing,“ říká Trevor Garrod.

Fotogalerie

PMDP se zapojily do společné kampaně dopravních podniků, která si klade za cíl přilákat do MHD více pasažérů | Autor: Richard Beneš